Monday, October 12, 2009

Wacana

Ikut perancangan hari Sabtu, nak pergi ke Rembau menghadiri majlis haul Sayyid Muhammad yang dianjur oleh Yayasan Sofa tetapi isteri saya terlebih dahulu dah 'booking' program. Katanya, dia dah janji dengan kawan-kawannya untuk mengunjungi rumah terbuka pada hari itu. Terpaksalah saya ikut, kata hati saya, takpa la kot sebab esok ada lagi majlis kat Taman TAR. Petang itu, kami sekeluarga pergi 3 rumah terbuka, semuanya kawan-kawan isteri saya. Kenyang sampai ke malam, alhamdulillah murah rezeki orang yang menjamu kami. Esoknya, lebih kurang pukul 7.00 pagi saya bertolak ke KL kerana hendak menghadiri majlis wacana pemikiran Sayyid Muhammad. Jalan ok, kereta tak banyak. Sampai KL lebih awal dari yang dijangkakan. Program bermula jam 9.00 pagi dan berakhir lebih kurang jam 12.45 tengah hari. Lebih kurang 300 orang hadir pada majlis itu. Pembentang kertas kerja yang pertama ialah Syeikh Fuad sendiri selaku anak murid kanan Sayyid Muhammad dari Malaysia. Program berehat seketika pada jam 10.15 pagi. Sebaik bermula pada jam 10.45 pagi, hadirin dijamukan dengan halwa telinga yakni qasidah-qasidah salawat ke atas Nabi Muhammad saw. Selepas qasidah, barulah ucaptama bermula. Ianya dibentangkan oleh anakanda Sayyid Muhammad iaitu Sayyid Ahmad diikuti dengan murid kanan Sayyid Ahmad iaitu Habib Abdurrahman (minta tolong betulkan jika saya tersalah menyebut namanya) yang berasal dari Indonesia. Di sebelah petang saya sudah berkira-kira untuk menghadiri majlis Sayyid Ahmad di Taman TAR. Lebih kurang jam 3 petang, mesyuarat tidak rasmi madrasah yang saya pengerusikan bermula. Agendanya ialah untuk membincangkan tentang persiapan dan persediaan untuk program pengajian tahun depan. Tak sangka pula berlanjutan sehingga larut petang. Nampaknya terlepas lagi saya untuk menghadiri satu lagi majlis dengan Sayyid Ahmad.

No comments:

Post a Comment