Tuesday, October 20, 2009

Minyak

Kira-kira dua tahun yang lepas, kereta satria saya sangat 'kuat' makan minyak (petrol). Ketika di'kemuncak'nya, kereta saya hanya mampu bergerak sejauh tidak lebih dari 300 km setelah di isi minyak sebanyak RM 50. Pada penunjuk aras minyak, jarang dapat ke takuk penuh untuk isian sebanyak RM 50. Tapi pagi tadi, keajaiban berlaku. Selepas isi minyak RM 50, penunjuk aras naik ke takuk yang hampir penuh (seperti mengembalikan nostalgia silam sebelum zaman 'kuat' makan minyak). Kemudian, bila saya bawak pun, jarum penunjuk pun macam 'lambat' turun. Selalunya kalau saya tekan sikit minyak, cepat je jarum tu turun ke takuk bawah. Mungkinkah bayangan kereta baru perlu dilenyapkan? Saya perlu observe dulu, mana tau takut2 meter penunjuk pulak yang rosak. Harap-harap tidak. Harap-harap penukaran beberapa part pada radiator semalam adalah jawapan kepada masalah 'kuat' makan minyak sebelum ini.

1 comment: