Wednesday, October 14, 2009

Keropok




Beli keropok lagi? Tanya isteri saya. Di dapur rumah saya dah ada melambak keropok. Bukan dibeli di Kelantan atau Terengganu tetapi dibeli dari penjual-penjual keropok yang berasal dari Patani yang menjaja dimasjid-masjid sekitar Lembah Kelang. Baru-baru ini, saya terbeli lagi keropok ketika solat zohor di masjid yang berdekatan. Apabila didatangi oleh penjual keropok saya tak reti nak menolak. Belilah syeikh, tolong orang Patani. Anak saya 3 orang, semua tengah mengaji, kata seorang penjual sambil meminta saya membeli keropoknya. Keropok apa yang ada? Tanya saya. Keropok tamban dan parang, balas si penjual. Bagi saya tamban satu, balas saya. Satu je ka, ambiklah dua saya bagi diskaun, pujuk si penjual. Rumah saya dah banyak keropok, kata saya sambil mengunjukkan duit keropok sebanyak RM18. Setakat ini, keropok yang paling sedap yang pernah saya beli dari penjual keropok Patani ialah keropok ikan tenggiri. Pernah si penjual kata keropok ikan merah pun sedap. Mungkin lepas ni kena try keropok ikan merah pulak.

No comments:

Post a Comment