Monday, October 19, 2009

Titisan hujan

Hari ini 29 Syawal. Banyak rumah yang buat open house di penghujung Syawal ini. Di sebelah tengah hari, saya dan keluarga pergi ke open house sebuah rumah di Puchong Hartamas. Ini kali pertama saya sampai di kawasan ini. Sebenarnya kami sendiri tak tahu rumah yang mana satu dan hanya berpandukan kanopi. Open house zaman sekarang lazimnya dipacakkan kanopi. Sekali imbas macam kenduri kahwin. Nampak satu kanopi terus kami ke situ. Takut juga jika tersalah rumah. Setelah berjumpa dengan tuan rumah, confirm itulah rumahnya. Lebih kurang sejam kami disitu kami pun beredar dari majlis. Azan asar kedengaran dan saya mencari masjid atau surau yang berdekatan. Jumpa satu surau yang agak besar setelah keluar sedikit dari kawasan Puchong Hartamas. Selesai solat kami terus pulang ke rumah. Pukul 6.00 petang, saya keluar bergerak menuju ke Taman TAR kerana menghadiri majlis ilmu Syeikh Fuad. Hari ini Syeikh hendak memulakan syarah kitab Titisan Hujan Lautan Sufi.


Open house di Puchong Hartamas. Kanopi menjadi penunjuk arah





Surau tempat kami menunaikan solat Asar. Suaru ini bersaiz masjid. Agak besar.

Nama surau ini ialah Surau Darussalam. Diasaskan pada tahun 1998 M/1419 H (seperti yang tertera pada batu tanda)


Saya terpaksa meninggalkan majlis ilmu untuk mengambil mertua saya di Pudu. dari Ampang, saya ambil Jalan Tunku Abdul Rahman untuk kesana. Kelihatan tanglung-tanglung ketupat menghiasi jalan tersebut


Selepas itu, saya ambil Jalan Tun Perak untuk sampai ke Pudu. Mujurlah kereta tak banyak sangat jadi perjalanan saya pun agak cepat.



Inilah kitab yang disyarah oleh Syeikh Fuad malam itu. Kitab ini asalnya ditulis oleh Tuan Hussain Kedah, ulama besar abad ke-20 Masehi

No comments:

Post a Comment