Monday, October 26, 2009

Sakit mata

Setelah membuat pemeriksaan di klinik pada hari Ahad (semalam) dan dapat sijil sakit baru le saya tahu bahawa sakit mata ni nama saintifiknya ialah Conjunctivitis (seperti yang tertera pada sijil sakit). Seingat saya, saya pernah kena dua kali sebelum ini. Kali pertama ketika saya berusia 13 tahun dan kali kedua ketika saya berumur 20 tahun. Dan berbelas tahun tak kena sakit mata sehinggalah pada hari Sabtu lepas, saya kena balik sakit mata. Ketika kali pertama saya kena sakit tersebut, saya sedang menuntut di sebuah sekolah berasrama penuh di Ipoh. Dapat cuti seminggu kalau tak silap saya. Kali kedua saya kena ialah ketika hendak mendaftar di pusat matrikulasi di Kuala Pilah. Saya pergi juga mendaftar dan mengikuti program orientasi walaupun dalam keadaan sakit mata. Namun sakit mata ketika usia pertengahan 30-an ini agak perit sikit. Hari pertama dan kedua, dia punya denyut menangkap sampai ke kepala. Hari ketiga dah tak denyut tapi mata dah rasa gatal-gatal. Isteri saya pun sama macam saya. Bangun pagi melekat kedua-dua belah kelopak mata. Nasib baik ada ubat eye ointment yang saya ambil kat klinik semalam. Kegunaannya ialah untuk mengelakkan kelopak mata dari melekat selepas bangun tidur.




Kali pertama jumpa doktor, dia bagi ubat ni, ubat titik "Beagenta" dan eye ointment

Kali kedua jumpa doktor dia bagi ubat titik ni pulak

No comments:

Post a Comment