Monday, November 9, 2009

Hadith Musalsal disampaikan oleh Syeikh Husni Ginting al-Lankati al-Azhari

Pagi itu, telefon bimbit saya berbunyi. Tertera nama Ustaz Zaidi. Enta free tak hari ni? Tanya Ustaz Zaidi. Rasanya free kut, balas saya yang sebenarnya tak berapa pasti. Kenapa ustaz? Tanya saya pula. Kalau cukup quorum, ana nak pergi ambil Syeikh Husni. Dia ada di Gombak sekarang. Boleh sambung pengajian hari tu, jawab Ustaz Zaidi. Ok, InsyaAllah ana datang, janji saya. Padahal isteri saya ke pejabat hari itu untuk menyelesaikan beberapa urusan. Saya dirumah jaga anak-anak. Lebih kurang pukul 2.00 petang isteri saya sampai rumah. Alhamdulillah. Dapatlah saya menyempurnakan janji saya. Saya pun bersiap untuk ke Shah Alam. Ada kira-kira 7-8 orang yang mengikuti pengajian hari itu. Kata Syeikh Husni, macam dah berjanji pula, pengajian pertama hari tu pada 7 September dan kali ini 7 November. Tepat-tepat 2 bulan. Hari itu kami ‘kenyang dengan santapan hadith’. Dalam tempoh lebih 4 jam, kami dijamu dengan tidak kurang dari 30 buah hadith musalsal. Syeikh Husni juga turut bermurah hati mengijazahkan kami sanad beberapa kitab dan amalan termasuk Hizib Bahr.

Penerangan tentang hadith musalsal

Ada yang bertanya saya tentang apa yang dimaksudkan dengan hadith musalsal itu. Bagi menjawab soalan tersebut, berikut saya kutip keterangan dari bahagian belakang kulit buku “Muhammad Nuruddin dan Hadith-Hadith Musalsal yang disusun oleh Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki bagi menghuraikan secara ringkas tentang apa yang dimaksudkan dengan hadith musalsal itu. Penerangan tersebut seperti berikut,

Hadith musalsal sebagaimana definisi yang diberi oleh Imam Nawawi didalam kitab at-Taqrib ialah para perawi berturutan mengikut sanadnya satu persatu pada sifat, keadaan. Ada kala musalsal pada perawi ada kala pada riwayat itu sendiri, sifat rawi dan keadaan mereka. Diantara kelebihan meriwayatkan hadith secara musalsal ialah ia menjadikan hadith yang diriwayatkan oleh perawi lebih tepat dan bersambung dengan baginda Nabi saw didalam keadaan tertentu. Sebaik-baik musalsal ialah setiap yang terdapat padanya petunjuk bahawa hadith tersebut didengar secara langsung dan tidak ada unsur penipuan. Walaupun begitu, amat sedikit hadith musalsal yang selamat dari kecacatan dan kelemahan didalam musalsalnya tetapi bukan pada hadithnya. Bilangan musalsal tidak terhitung banyaknya sebagaimana yang dikatakan oleh Ibn Solah. Adakalanya musalsal pada kebanyakan sanad sahaja seperti musalsal bil awwaliyah, ini kerana jalur yang bersambung hanya kepada Sufyan bin Uyainah. Sesiapa yang meriwayatkan hadith tersebut secara tasalsul sehingga akhirnya maka dia telah keliru. Berkata al-Hafidz Ibn Hajar: Diantara hadith musalsal yang paling sahih pernah diriwayatkan di muka dunia ialah hadith musalsal membaca Surah as-Sof



Syeikh Husni sedang bersiap sedia untuk memulakan majlis

Syeikh Husni dengan al-Fadhil Ustaz Aleh

No comments:

Post a Comment