Wednesday, November 18, 2009

Dimana ada kemahuan

Saya terbaca beberapa entri yang sangat menarik tentang pengalaman menuntut ilmu. Entri tersebut ditulis oleh Ustaz Nik Muhammad Nasri (boleh dicapai disini, www. niknasri.com). Beliau asalnya dari jurusan Sains Tulen tetapi kemudiannya mendalami bidang agama setelah minatnya terarah ke situ. Pengalaman beliau yang sangat menarik ini elok dikongsi dan dijadikan inspirasi dalam usaha menuntut ilmu. Berikut saya petik sebahagian dari tulisan beliau,
Entri 1
.....Minat saya terhadap bahasa Arab berputik semenjak di tingkatan 4 Sekolah Alam Shah, Cheras, Kuala Lumpur.... Selepas SPM, sementara menunggu keputusan SPM, saya mengaji kitab dengan beberapa orang ustaz dan tuanguru. Kitab Faridah al-Faraid dalam bidang tauhid dari arwah seorang ustaz, kitab Kifayah al-Muhtadi karya Syeikh Muhammad Nur alFathani yang merangkumi tauhid, fiqh dan tasauf dari arwah datuk saya, Hj Wan Harun b Wan Husin, kitab syarah Hikam Ibn Ataillah dan Sair as-Salikin dalam tasauf, Bughyah ath Tullab dan Sabil al-Muhtadin karya Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari dalam bidang fiqh dari arwah Hj Wan Abdullah, bapa kepada mudir Pusat Pengajian Taman Islam, Kemaman, serta beberapa buah lagi. Ketika itu juga, setiap Jumaat akan berulang-alik ke Masjid Rusila mendengar kuliah Jumaat Tok Guru. Selepas itu saya memasuki matrikulasi sains UKM di Sekolah Sultan Mahmud, KT dan seterusnya di Fakulti Sains Fizis Gunaan, UKM, Bangi. Di UKM, saya dan beberapa teman dari Fakulti lain (selain Fakulti Pengajian Islam) sering menunggang motosikal bersama mencari ilmu. Kami ke Kajang, bertuangurukan arwah Ustaz Haji Hashim. Beliau lama belajar dan menetap di Mekah. Banyak kitab jawi yang kami ‘menadah’ dengannya. Ketika cuti semester panjang tahun 1, senior dan naqib saya, Ustaz Mohd Nor Omar (beliau juga dalam bidang sains asalnya seperti saya, bukan dari Fakulti Pengajian Islam, sekarang di Melaka) beritahu di Negeri Sembilan ada seorang tuanguru di sebuah pondok yang khusus mengajar Tatabahasa Arab. Beliau anjurkan kami ke situ. Bersama dengan sekitar berbelas sahabat dari UKM dari pelbagai Fakulti, kami belajar bahasa Arab (Nahu dan Saraf) dari arwah Hj Ali b Hj Musa di pondok Kg Siliau, Rantau, N.Sembilan.....
Artikel penuh tulisan ustaz boleh dirujuk disini
Entri 2 (sambungan entri 1)
Saya dan bersama beberapa orang sahabat dari UKM (sekitar 1988) belajar tatabahasa Arab (Nahu dan Saraf) di Pondok Tuan Hj Ali, Kg Siliau, Rantau, N.Sembilan. Ketika itu cuti semester panjang. Kebetulan bulan itu Ramadhan. Sebelum 1 Syawal, semua pelajar akan pulang, termasuk kami yang datang sementara waktu untuk belajar bahasa Arab di situ. Arwah Tok Guru Tuan Hj Ali pernah berkata ketika mengajar kami: ‘Kalau dapat seorang sahaja dari kamu ni untuk tinggal di sini, cukup dah’ Mungkin beliau melihat kami begitu cepat dan mudah memahami apa yang diajar. Dan memang saya sendiri cukup tertarik dengan kaedah pengajaran Tatabahasa Arab itu. Mudah difahami. Saya solat Istikharah. Akhirnya saya membuat keputusan untuk terus belajar di situ nanti dan meninggalkan Fakulti Sains Fizis Gunaan, UKM. IPU juga ditinggalkan.... Walaupun ibu pernah berkata: ‘Kalau habiskan dahulu pengajian di UKM tu lagi baik.’ Saya cuma berfikir kalau saya habiskan ijazah pertama di UKM, saya akan berfikir untuk bekerja pula, dan kemudian berkahwin. Peluang belajar seperti ini tidak selalu datang. Justru saya nekad dengan niat saya. Ada beberapa teman dari UKM yang mengajak saya kembali ke UKM. Saya tolak. Biarlah saya dengan keputusan saya. Bapa hanya berkata: ‘Buatlah, janji perkara itu baik.’ Selepas Syawal saya terus tinggal disitu. Bermula satu kehidupan yang berbeza dari kehidupan di kampus di UKM. Makan minum cukup sederhana. Suasana juga jauh dari hiruk-pikuk kampus. Dalam kawasan ladang getah, ditambah dengan kawasan ‘jin’ (?), saya melalui satu pengalaman baru. Tempoh keseluruhan belajar di Pondok Tuan Hj Ali yang dikenali sebagai Madrasah ad-Dhuafa’ wal-Masakin ialah mulai 20 Apr 1988 sehingga 2 Jan 1989. Kalau dipecah-pecahkan, maka 4 bulan pertama belajar ‘Undang-undang Nahu’ dan I’rab al-Quran. 2 buah kitab dihadam dan dilumatkan sungguh-sungguh iaitu yang dikenali di kalangan pelajar pondok ‘Syarah Mukhtasar Jiddan‘ yang dipelajari selama 3 bulan, termasuk kitab Matan Maqsud, imla’ serta insya’. Rutin seharian ialah solat subuh berjemaah. Awal pagi persiapan diri dan mengemas kawasan sekitar pondok. Jam 9 hingga 10 pembelajaran ‘Undang-undang Nahu’ dan I’rab al-Quran. Masa selepas itu untuk ulangkaji. Selepas Maghrib, meratib hingga ke Isya’. Tariqat Ahmadiah sangat terkenal di N.Sembilan. Kemuncak ‘Ya Latif‘ bergema di tengah kawasan ladang getah itu. Lepas Isyak, Tuan Hj Ali mengajar tasauf. Tanpa kitab, beliau hanya membuat lakaran (peta minda?) di papan hijau, lalu mensyarahkan apa yang dilakar. Sepanjang berada di pondok itu, beberapa kali peristiwa luarbiasa berlaku. Karamah kah? Wallahu a’lam. Kalau dikira, sebenarnya saya hanya mengambil 150 jam untuk mempelajari ‘Undang-undang Nahu’ itu, kemudian i’rab ayat-ayat al-Quran sehingga lancar. Tok Guru Tuan Hj Ali akhirnya menulis satu perenggan cerita atau hadis dalam bahasa Arab tanpa baris. Disuruhnya saya i’rab, baca dengan betul dan terjemah. Kata Tok Guru: ‘Haa tu dia. Kalau dah dapat baca dan buat macam tu, Nahu Saraf jalan lah tu. Nahu Saraf ni macam ayah dan ibu. kalau ada ayah dan ibu baru ada anak. Tak ada ayah dan ibu, mana boleh ada anak.’....
Artikel penuh tulisan ustaz boleh dirujuk disini
Entri 3 (sambungan Entri 2)
Pencarian ilmu diteruskan lagi. Selepas mendapat pengajian asas tatabahasa Arab di Pondok Siliau, Negeri Sembilan, saya mendengar khabar tentang sebuah pondok di Pengkalan Hulu, Perak. Dahulunya dikenali sebagai Keroh, Perak. Tuan gurunya ialah Ustaz Abdul Latif. Lebih dikenali dengan Pak Teh. Selepas solat istikharah, kecenderungannya ke sana.
Saya memasuki pondok itu pada 3 Jan 1989. Suasana jauh dari hingar bangar bandar, di Kampung Kuak Luar yang damai, penuh dengan bunyi cengkerik pada malamnya. Kabus malam dan awal pagi sangat menyejukkan. Mandi di tali air berdekatan. Tandas dari buluh cukup ringkas. Semua itu tidaklah menghalang dari memenuhkan masa sepanjang hari siang malam dengan ilmu. Tempoh 2 tahun (hingga bulan 11, 1990) di situ bukanlah lama. Ada yang sudah belajar, menetap dan berkahwin belasan dan puluhan tahun. Namun tempoh 2 tahun saya manfaatkan benar-benar. Untuk menjimatkan masa, saya bersarapan dengan nasi lemak yang dibeli. Tengahari hanya dengan segenggam beras yang ditanak, sebiji telur yang digoreng dan kicap sebagai kuah. Tak ada ikan yang disiang. Tak ada kelapa yang diperah. Ketika itu saya anggap semua itu membazir masa. Makan malam juga ringkas. Seawal lepas Subuh sehingga lewat malam, dalam tempoh itu, lebih 45 buah kitab dipelajari. Ini tidak bermakna kesemuanya dikhatamkan tetapi paling tidak ia dibuka, dibelek dan dipelajari. Saya senaraikan nama kitab-kitab tersebut (yang dipelajari teksnya dalam bahasa Arab dan jawi):
Tafsir: al-Jalalain, an-Nasafi, Taj at-Tafasir, al-Baidhawi (jawi)
Hadis: al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ibn Majah, Bahr al-Mazi (jawi), Riadhus Salihin
Tauhid: Fath al-Majid, Tuhfah al-Murid, Aqidah an-Najin (jawi)
Fiqh: Fath al-Qarib, Fath al-Muin, I’anah at-Talibin, ‘Tahrir’, Mugni al-Muhtaj, Kifayah al-Akhyar, Mahalli, Fath al-Wahhab, Matla’ al-Badrain (jawi), Bughyah atTullab (jawi), Sabil al-Muhtadin (jawi), Kasyf al-Litham (jawi), Kifayah al-Muhtadi (jawi)
Usul fiqh: Al-Asybah wan Nazair, Jam’ al-Jawami’
Tasauf/ilmu akhlak: Minhaj al-Abidin, an-Nasaih adDiniyyah, Sair as-Salikin (jawi)
Sorof: ‘Kailani’, ‘al-Mirah’, Shazz al-Urf
Nahu: ‘Mutammimah’, ‘Sheikh Khalid’, ‘Ashmawi’, ‘Azhari’, Qatr anNada, syarah Ibn Aqil, ‘Taudhih’ (ada nama kitab yang dikenali dengan nama pengarang atau nama popular di samping nama asal)
Ulum Hadis: Mustalah al-Hadis karangan Sheikh Muhammad Alawi, Taqrirat asSaniyyah
Ilmu Tafsir: Atiyyah ar-Rahman
Mantiq: ‘Aisaghuji’
Waktu dan Bilangan kitab
Lepas solat Subuh (pukul 7-8 lebih) - 4 kitab
10-12 tengahari - 4 atau 5
Lepas solat Zohor (3-4 petang) - 3
Lepas solat Asar (5-6 petang) - 3
Lepas solat Maghrib - 3
Lepas solat Isyak - 2
10.30-12 malam - 2
Beginilah lebih kurang jadual pengajian sepanjang berada di Pondok Pak Teh. Hampir semua kitab dalam pelbagai disiplin ilmu dipelajari dalam bahasa Arab. Penguasaan Nahu Sorof ketika di pondok Tuan Guru Haji Ali Haji Musa di N.Sembilan cukup banyak membantu untuk menguasai dengan cepat kitab-kitab yang dipelajari di Pondok Pak Teh ini, Alhamdulillah....
Artikel penuh tulisan ustaz boleh dirujuk disini

No comments:

Post a Comment