Monday, November 16, 2009

Muzium Kesenian Islam

Saya berkunjung ke sini bersama-sama dengan rombongan pelajar madrasah. Ini kali pertama saya menjejakkan kaki disini. Peraturan disini sangat ketat. Gambar tidak boleh dirakam. Disebabkan ianya tidak boleh dirakam maka saya pun merakam beberapa keping gambar dari buku yang diterbit oleh pihak muzium sebagai kenang-kenangan. Buku tersebut saya perolehi ketika berada didalam bilik aktiviti kanak-kanak sewaktu mengawasi pelajar melakukan aktiviti bebas didalam bilik tersebut. Antara bahan pameran yang menarik perhatian saya ialah seperti berikut (yang saya rakamnya dari sebuah buku terbitan muzium, lupa tajuknya);






Senjata ini adalah sejenis pistol yang digunakan di zaman pemerintahan Sultan Selim III (1789-1807 M). Namanya ialah Flint Lock Pistol. Panjangnya sekitar 35.5 cm



Saya teringat kata-kata pegawai muzium yang menyebut bahawa kepala pistol yang berbentuk singa itu sebenarnya kepala anak singa betul yang telah diawet. Gigi dan lidahnya adalah gigi dan lidah sebenar yang telah diawet. Kepala anak singa itu adalah sebagai simbol kemegahan dan kepahlawanan raja-raja satu masa dahulu

Ini pula ia Keris Gayung Indonesia (dikatakan dari Minangkabau). Keris ini dipercayai digunakan pada abad ke 18-19 Masehi. Ia diperbuat dari suasa (campuran emas dan tembaga). Alurnya terdiri dari 7 luk.


Ukiran depan kotak mengisi al-Quran


Kotak berisi al-Quran ini dipercayai berasal dari Terengganu. Ia diguna sekitar abad ke 19 Masehi


Selain digunakan sebagai tempat menyimpan al-Quran, kotak ini turun digunakan untuk menyimpan risalah doa dan hizib



Ini ialah keris Sultan Abdul Jalil Indonesia Riau (Sultan Abdul Jalil IV Johor yang memerintah sekitar tahun 1712 Masehi). Alurnya terdiri dari 7 luk


Beg plastik Muzium. Didalamnya mengandungi dua buah buku yang saya beli di kedai buku dan cenderamata


Panduan muzium yang menunjukkan lokasi galeri



Dua buah buku yang saya beli. Setiap satu harganya RM9.90.


Pamplet tentang pameran khas "Perjalanan Haji ke Makkah"


Tiket dewasa berharga RM 12, kanak-kanak berharga RM 6. Apapun memang berbaloi.

No comments:

Post a Comment