Monday, November 16, 2009

Planetarium Negara


Kali terakhir saya berkunjung ke sini bersama-sama dengan rombongan pelajar ialah kira-kira 16 tahun yang lalu. Ketika itu saya masih bergelar pelajar. Lebih tepat lagi pelajar pra-universiti. Saya hadir bersama rakan-rakan menerusi anjuran kelab astronomi. Kali ini saya kembali menjejakkan kaki disini tetapi bukan sebagai pelajar sebaliknya sebagai seorang pentadbir madrasah. Saya hadir ke sini bersama rombongan pelajar madrasah (kira-kira 40 orang) yang berusia rata-rata antara 5 hingga 12 tahun dan beberapa orang guru pengiring. Begitu pantas masa berlalu. Planetarium yang saya kunjungi kira-kira 16 tahun lalu tidak banyak berubah dari segi prasarananya. Dari segi bahan pameran, saya tidak ingat adakah ianya masih bahan yang sama yang telah saya lihat kira-kira 16 tahun dahulu atau telah banyak berubah dengan pertambahan yang baru. Cuma yang pasti bahan pameran yang berkaitan dengan angkasawan pertama negara adalah yang terkini. Pada waktu kami sampai, planetarium dalam proses penaiktarafan. Ketika para pelajar masuk ke dalam bilik tayangan video, saya lebih selesa mengambil angin di luar sambil bersembang-sembang dengan petugas keselamatan di luar bilik tayangan video. Kata petugas, bayak bahan pameran baru yang telah ditempah dan dibawa masuk untuk tontonan umum. Sambil memerhati pemandangan sekitar, sekali-sekala teringat juga kenangan silam. Tempat dimana saya dan rakan-rakan pernah berteduh, berehat dan merakamkan gambar ketika berada disini 16 tahun yang lalu.


Peta lokasi Planetarium Negara
Terowong Pencala. First time saya melalui kawasan ini dalam perjalanan pulang ke Puchong dari Planetarium Negara

No comments:

Post a Comment