Wednesday, November 11, 2009

Utusan

Saya hampir gagal mencari jalan 3/91A. Pada mulanya saya menjangkakan jalan 3/91A berdekatan dengan Jalan 6/91 tetapi rupanya bukan. Apabila saya lajak ke depan ke kawasan GMI, nama jalannya semakin 'bertambah' iaitu jalan 8/91, 11/91 dan sebagainya. Entah berapa kali saya 'tawaf' dikawasan Taman Shamelin Perkasa itu. Setelah puas tawaf, akhirnya saya berhentikan kereta di sebuah stesen minyak. Bertanyakan pekerja di stesen minyak, mana tahu mungkin diorang tahu. Rupanya diorang pun tak berapa mahir sangat nama jalan di kawasan itu. Main agak-agak saja. Kata mereka, jalan 3/91A berkemungkinan besar bersebelahan dengan jalan 1/91. Saya maklumkan kepada mereka bahawa saya dah pun lalu kawasan tu tapi tak jumpa. Mereka kata jalan di Taman Shamelin agak pelik sikit. Cuba lagi kawasan tu, kata mereka. Ok, kata saya walaupun saya tahu saya takkan jumpa jalan itu dikawasan yang mereka nyatakan. Saya pusing sekali lagi kawasan itu. Last-last saya ternampak jalan 3/91 disebelah kanan stesen minyak yang saya singgah tadi. Laa, macam mana boleh tak perasan. Nampaknya info yang mereka berikan memang salah. Sah bukan dekat dengan jalan 1/91. Saya pun masuk ke jalan 3/91. Harapan saya mengunung. Saya melintasi beberapa buah sekolah. Akhir sekali sampai ke hujung. Hujungnya ialah sebuah kawasan asrama perempuan kalau tak silap saya untuk pelajar KPTM. Kat mana pulak Jalan 3/91A ni, getus saya dalam hati. Saya berhenti kejap kereta di tepi jalan, cari idea. Ada seorang lelaki sekitar usia 40-an sedang jual aiskrim. Saya tanya lelaki tu, Bang, tau tak jalan 3/91A. Lelaki tu menggeleng kepala. Katanya, Saya kalau nama jalan, saya tak berapa tau sangat. Jawapan yang sama saya dapat dari beberapa orang yang saya tanya sebelum ini. Bang, kalau bangunan Utusan abang tau tak kat mana? Ooo, kalau bangunan Utusan tu, kena keluar balik dari traffic light depan tu, ambil kanan terus je sampai jumpa traffic satu lagi dan masuk kanan. Naik terus sampai jumpa bangunan Utusan. Kenapa le saya tak terpikir dari tadi sebut nama bangunan? Takde le buang masa dekat hampir 1/2 jam tawaf sekitar Shamelin. Jalan 3/91A rupanya terpisah jauh dari jalan 3/91. Patutlah dari tadi tak jumpa-jumpa. Sebenarnya tujuan utama saya nak ke Utusan ialah untuk melihat jualan gudang buku. Jualan gudangnya diadakan didalam bangunan Utusan bukannya dibawah kanopi seperti jualan gudang buku yang lazimnya diadakan. Skala jualan gudangnya tidaklah sebesar jualan gudang Dawama. Bagi sesiapa nak beli kamus Utusan, mungkin jualan gudang ini adalah jawapannya. Harga yang ditawarkan agak murah juga.


Bangunan Utusan. Jumpa juga bangunan ni setelah puas 'tawaf' sekitar Shamelin



Ruang yang menghimpunkan buku-buku baru


Ruang lain yang turut menghimpunkan buku-buku yang boleh dibeli dengan diskaun istimewa

No comments:

Post a Comment