Monday, November 23, 2009

Sayyid Ahmad Ibn Zaini Dahlan al Hasani

Saya menghadiri majlis ilmu di Taman TAR pada hari Ahad baru-baru ini. Selepas asar, Syeikh Fuad mensyarah kitab Hikam Abi Madyan. Manakala selepas maghrib, Syeikh Fuad mensyarah pula kitab Fitnah Wahhabi yang asalnya dikarang oleh al-Imam Sayyid Ahmad ibn Zaini Dahlan al-Hasani. Kata Syeikh, Sayyid Ahmad Zaini ini adalah seorang ulama besar dan sangat alim. Beliau (Sayyid Ahmad Zaini) pernah berkata, Sesungguhnya Shahih Bukhari disisi aku adalah seumpama al-Fatihah (biografi ringkasnya boleh dibaca dibawah ini). Selepas selesai syarah dan solat isyak, majlis maulid pun bermula. Imam Jauzi menyatakan, tempat yang dibaca maulid akan aman sekurang-kurangnya selama setahun. Membaca maulid ini tujuannya tidak lain iaitu meninggikan martabat Nabi saw. Kata Syeikh, meninggikan martabat Nabi saw ini adalah wajib. Jika rahmat Allah Ta'ala turun tatkala kisah orang alim dibacakan apatah lagi kisah baginda saw yang merupakan kekasih-Nya yang utama. Maka membaca maulid ini adalah sangat dituntut kerana banyak hikmah yang terkandung didalamnya. Syeikh turut mengijazahkan amalan membaca surah al-Insyirah (dibaca dalam rakaat pertama) dan surah al-Fil (dibaca dalam rakaat kedua) dalam solat sunat Subuh. Kata Syeikh, elok baca kedua-dua surah ini dalam solat sunat subuh untuk hindarkan diri dari kejahatan.
Biografi ringkas al-Imam Sayyid Ahmad ibn Zaini Dahlan al-Hasani


Sayyid Ahmad Zaini Dahlan adalah merupakan seorang Syeikhul Islam, Mufti Haramain dan Pembela Ahlus Sunnah Wal Jama`ah. Beliau berasal dari nasab yang mulia, ahlul bait Rasulullah melalui keturunan Sayyiduna Hasan, cucu kesayangan Rasulullah. Nasabnya adalah seperti berikut :
Al-Imam al-Ajal wal-Bahrul Akmal Faridu ‘Ashrihi wa Aawaanihi Syeikhul-Ilm wa Haamilu liwaaihi wa Hafidzu Haditsin Nabi s.a.w. wa Kawakibu Sama-ihi, Ka’batul Muriidin wa Murabbis Saalikiin asy-Sayyid Ahmad bin Zaini Dahlan bin Ahmad Dahlan bin ‘Utsman Dahlan bin Ni’matUllah bin ‘Abdur Rahman bin Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Utsman bin ‘Athoya bin Faaris bin Musthofa bin Muhammad bin Ahmad bin Zaini bin Qaadir bin ‘Abdul Wahhaab bin Muhammad bin ‘Abdur Razzaaq bin ‘Ali bin Ahmad bin Ahmad (Mutsanna) bin Muhammad bin Zakariyya bin Yahya bin Muhammad bin Abi ‘Abdillah bin al-Hasan bin Sayyidina ‘Abdul Qaadir al-Jilani, Sulthanul Awliya` bin Abi Sholeh Musa bin Janki Dausat Haq bin Yahya az- Zaahid bin Muhammad bin Daud bin Muusa al-Juun bin ‘Abdullah al-Mahd bin al-Hasan al-Mutsanna bin al- Hasan as-Sibth bin Sayyidinal-Imam ‘Ali & Sayyidatina Fathimah al-Batuul.[1]
Menurut riwayat, Sayyid Ahmad Zaini Dahlan lahir di Makkah pada 1232H/1816M. Selesai menimba ilmu di kota kelahirannya, ia kemudian dilantik menjadi mufti Mazhab Syafi‘i, merangkap Syeikh al- Haram iaitu “pangkat” ulama tertinggi yang mengajar di Masjid al-Haram yang diangkat oleh Syeikh al-Islam yang berkedudukan di Istanbul, Turki. Beliau sangat terkenal, dan berangkat dari itulah maka beliau telah dipanggil dengan pelbagai gelaran antaranya al-Imam al-Ajal (Imam pada waktunya), Bahrul Akmal (Lautan Kesempurnaan), Faridu ‘Ashrihi wa Aawaanihi (Ketunggalan masa dan waktunya), Syeikhul-Ilm wa Haamilu liwaaihi (Syeikh Ilmu dan Pembawa benderanya) Hafidzu Haditsin Nabi – Shallalahu ‘Alaihi wa Sallam – wa Kawakibu Sama-ihi (Penghafal Hadits Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam dan Bintang-bintang langitnya), Ka’batul Muriidin wa Murabbis Saalikiin (Tumpuan para murid dan Pendidik para salik).
Diantara ulama-ulama Nusantara yang pernah berguru dengan ulama besar ini ialah :
·Kyai Nawawi Banten
·Kyai Muhammad bin Abdullah as-Shuhaimi
·Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathoni menurut satu riwayat
·Kyai Muhammad Saleh Darat
·Syeikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif bin Abdullah al-Minankabawi
·Sayyid Utsman Betawi
·Tuan Hussin Kedah
·Syeikh Ahmad Yunus Lingga,
·Sayyid Abdullah az-Zawawi, Mufti Syafiiyyah, Makkah,
·Datuk Hj Ahmad Ulama Brunei,
·Tok Wan Din, nama yang sebenar ialah Syeikh Wan Muhammad Zainal Abidin al-Fathoni,
·Syeikh Abdul Qadir al-Fathoni
·Syeikh Abdul Hamid Kudus,
·Kyai Muhammad Khalil al-Maduri,
·Haji Utsman bin Abdullah al-Minankabawi, Imam, Khatib dan Kadi Kuala Lumpur yang pertama,
·Syeikh Arsyad Thawil al-Bantani,
·Syeikh Muhammad al-Fathoni bin Syeikh ‘Abdul Qadir bin ‘Abdur Rahman bin ‘Utsman al Fathoni
·Tuan Kisa-i’ Minankabawi [atau namanya Syeikh Muhammad Amrullah Tuanku Abdullah Saleh.
·Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus
·Syeikh Utsman Sarawak
·Syeikh Abdul Wahab Rokan dan ramai lagi.
Sayyid Ahmad Zaini Dahlan adalah seorang ulama yang rajin mengarang. Kitab-kitab yang dihasilkannya sangat banyak. Antaranya ialah seperti:
1. al-Futuhatul Islamiyyah;
2. Tarikh Duwalul Islamiyyah;
3. Khulasatul Kalam fi Umuri Baladil Haram;
4. al-Fathul Mubin fi Fadhoil Khulafa ar-Rasyidin;
5. ad-Durarus Saniyyah fi raddi ‘alal Wahhabiyyah;
6. Asnal Matholib fi Najati Abi Tholib;
7. Tanbihul Ghafilin Mukhtasar Minhajul ‘Abidin;
8. Hasyiah Matan Samarqandi;
9. Risalah al-Isti`araat;
10. Risalah I’raab Ja-a Zaidun;
11. Risalah al-Bayyinaat;
12. Risalah fi Fadhoilis Sholah;
13. Shirathun Nabawiyyah;
14. Mukhtasor Jiddan, Syarah Ajrumiyyah;
15. Fathul Jawad al-Mannan;
16. al-Fawaiduz Zainiyyah Syarah Alfiyyah as-Sayuthi;
17. Manhalul ‘Athsyaan dan banyak lagi
Setelah beberapa lama mengabdikan diri tinggal di Makkah, Saiyyid Ahmad bin Zaini Dahlan al-Hasani kemudiannya berangkat ke kota Madinah. Beliau tinggal disana hingga ke akhir hayat dan wafat di kota Madinah pada 1304H/1886M seterusnya dimakamkan disana.
[1] Rujuk “Taajul-A’raas”, juzuk 2, mukasurat 702 karya al-Imam al-’Allaamah al-Bahr al-Fahhamah al-Habib ‘Ali bin Husain bin Muhammad bin Husain bin Ja’faar al-’Aththaas



Kitab "Fitnah Wahhabi" yang disyarah oleh Syeikh malam itu

1 comment:

  1. Saya nak beli buku ni.... di mana saya boleh dapatkan buku ni

    ReplyDelete