Monday, November 30, 2009

KFC

Hari Raya Korban baru-baru ini saya sekeluarga menyambutnya di kawasan Lembah Kelang sahaja. Program madrasah agak tight selepas raya jadi kami terpaksa membuat persiapan sebaik mungkin untuk memastikan program berjalan dengan lancar. Anak-anak saya sangat sukakan kentang putar. Pilihan yang ada ialah KFC kerana hampir semua kedai makan tutup kecuali kedai makanan segera dan beberapa buah kedai mamak. Kami ke cawangan KFC di Tesco Puchong. Saya tidak pasti ianya cawangan yang keberapa. Ikut laman web KFC, rangkaian makanan segera ini memiliki 390 buah cawangan semuanya. KFC memulakan operasinya di cawangan yang pertama di Jalan Tunku Abdul Rahman pada 1 Jan 1973. Cerita lanjut boleh dirujuk di laman web rasminya iaitu di http://www.kfc.com.my/about-malaysia.html. Berkunjung ke sini mengingatkan saya kepada satu lagi rangkaian makanan segera yang berasaskan ayam goreng iaitu McDota. Ayam goreng McDota sangat popular pada awal 80-an dahulu. Ketika saya kecil dahulu, restoran McDota menjadi tumpuan penduduk Taiping. KFC belum lagi memulakan operasi pada waktu itu. Kini McDota hanya tinggal kenangan.


KFC cawangan Tesco Puchong

Outlet McDota yang popular pada dekad 80-an (Gambar diambil dari http://www.mcdota.com/)

No comments:

Post a Comment