Monday, November 30, 2009
KFC
Haji
Panduan ringkas Haji
Panduan ringkas Umrah
Jabal Uhud
Perkuburan al-Baqi' di Madinah
Wednesday, November 25, 2009
Malam hari Arafah
Saya menghadiri majlis ilmu di Taman TAR malam tadi. Saya ada membuat catatan bebas tentang syarah yang disampaikan Syeikh semalam. Seperti dalam majlis ilmu yang lepas-lepas, setiap kali masuk kepada bab meriwayat hadith, Syeikh pasti akan mengingatkan hadirin tentang pentingnya mempunyai hubungan atau pertalian nasab dengan tokoh-tokoh yang berada dalam rantaian sanad hingga sampai kepada Junjungan Besar Rasulullah saw kerana mereka inilah yang membimbing roh kita. Majlis bermula selepas maghrib dan selesai sekitar jam 9.30 malam.
Risalah Jumaat
Monday, November 23, 2009
Taiping
Sayyid Ahmad Ibn Zaini Dahlan al Hasani
Al-Imam al-Ajal wal-Bahrul Akmal Faridu ‘Ashrihi wa Aawaanihi Syeikhul-Ilm wa Haamilu liwaaihi wa Hafidzu Haditsin Nabi s.a.w. wa Kawakibu Sama-ihi, Ka’batul Muriidin wa Murabbis Saalikiin asy-Sayyid Ahmad bin Zaini Dahlan bin Ahmad Dahlan bin ‘Utsman Dahlan bin Ni’matUllah bin ‘Abdur Rahman bin Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Utsman bin ‘Athoya bin Faaris bin Musthofa bin Muhammad bin Ahmad bin Zaini bin Qaadir bin ‘Abdul Wahhaab bin Muhammad bin ‘Abdur Razzaaq bin ‘Ali bin Ahmad bin Ahmad (Mutsanna) bin Muhammad bin Zakariyya bin Yahya bin Muhammad bin Abi ‘Abdillah bin al-Hasan bin Sayyidina ‘Abdul Qaadir al-Jilani, Sulthanul Awliya` bin Abi Sholeh Musa bin Janki Dausat Haq bin Yahya az- Zaahid bin Muhammad bin Daud bin Muusa al-Juun bin ‘Abdullah al-Mahd bin al-Hasan al-Mutsanna bin al- Hasan as-Sibth bin Sayyidinal-Imam ‘Ali & Sayyidatina Fathimah al-Batuul.[1]
Menurut riwayat, Sayyid Ahmad Zaini Dahlan lahir di Makkah pada 1232H/1816M. Selesai menimba ilmu di kota kelahirannya, ia kemudian dilantik menjadi mufti Mazhab Syafi‘i, merangkap Syeikh al- Haram iaitu “pangkat” ulama tertinggi yang mengajar di Masjid al-Haram yang diangkat oleh Syeikh al-Islam yang berkedudukan di Istanbul, Turki. Beliau sangat terkenal, dan berangkat dari itulah maka beliau telah dipanggil dengan pelbagai gelaran antaranya al-Imam al-Ajal (Imam pada waktunya), Bahrul Akmal (Lautan Kesempurnaan), Faridu ‘Ashrihi wa Aawaanihi (Ketunggalan masa dan waktunya), Syeikhul-Ilm wa Haamilu liwaaihi (Syeikh Ilmu dan Pembawa benderanya) Hafidzu Haditsin Nabi – Shallalahu ‘Alaihi wa Sallam – wa Kawakibu Sama-ihi (Penghafal Hadits Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam dan Bintang-bintang langitnya), Ka’batul Muriidin wa Murabbis Saalikiin (Tumpuan para murid dan Pendidik para salik).
Diantara ulama-ulama Nusantara yang pernah berguru dengan ulama besar ini ialah :
·Kyai Nawawi Banten
·Kyai Muhammad bin Abdullah as-Shuhaimi
·Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathoni menurut satu riwayat
·Kyai Muhammad Saleh Darat
·Syeikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif bin Abdullah al-Minankabawi
·Sayyid Utsman Betawi
·Tuan Hussin Kedah
·Syeikh Ahmad Yunus Lingga,
·Sayyid Abdullah az-Zawawi, Mufti Syafiiyyah, Makkah,
·Datuk Hj Ahmad Ulama Brunei,
·Tok Wan Din, nama yang sebenar ialah Syeikh Wan Muhammad Zainal Abidin al-Fathoni,
·Syeikh Abdul Qadir al-Fathoni
·Syeikh Abdul Hamid Kudus,
·Kyai Muhammad Khalil al-Maduri,
·Haji Utsman bin Abdullah al-Minankabawi, Imam, Khatib dan Kadi Kuala Lumpur yang pertama,
·Syeikh Arsyad Thawil al-Bantani,
·Syeikh Muhammad al-Fathoni bin Syeikh ‘Abdul Qadir bin ‘Abdur Rahman bin ‘Utsman al Fathoni
·Tuan Kisa-i’ Minankabawi [atau namanya Syeikh Muhammad Amrullah Tuanku Abdullah Saleh.
·Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus
·Syeikh Utsman Sarawak
·Syeikh Abdul Wahab Rokan dan ramai lagi.
1. al-Futuhatul Islamiyyah;
2. Tarikh Duwalul Islamiyyah;
3. Khulasatul Kalam fi Umuri Baladil Haram;
4. al-Fathul Mubin fi Fadhoil Khulafa ar-Rasyidin;
5. ad-Durarus Saniyyah fi raddi ‘alal Wahhabiyyah;
6. Asnal Matholib fi Najati Abi Tholib;
7. Tanbihul Ghafilin Mukhtasar Minhajul ‘Abidin;
8. Hasyiah Matan Samarqandi;
9. Risalah al-Isti`araat;
10. Risalah I’raab Ja-a Zaidun;
11. Risalah al-Bayyinaat;
12. Risalah fi Fadhoilis Sholah;
13. Shirathun Nabawiyyah;
14. Mukhtasor Jiddan, Syarah Ajrumiyyah;
15. Fathul Jawad al-Mannan;
16. al-Fawaiduz Zainiyyah Syarah Alfiyyah as-Sayuthi;
17. Manhalul ‘Athsyaan dan banyak lagi
Setelah beberapa lama mengabdikan diri tinggal di Makkah, Saiyyid Ahmad bin Zaini Dahlan al-Hasani kemudiannya berangkat ke kota Madinah. Beliau tinggal disana hingga ke akhir hayat dan wafat di kota Madinah pada 1304H/1886M seterusnya dimakamkan disana.
Sunday, November 22, 2009
Zulhijjah
Sekarang masuk bulan Zulhijjah. Bulan dimana didalamnya terkandung banyak hari kebesaran dalam Islam. Saya ke Taman TAR Sabtu lepas untuk mengikuti majlis ilmu Syeikh Fuad. Semua yang hadir pada hari itu telah diberikan risalah tentang kebesaran bulan Zulhijjah. Klik pada imej untuk lihat kandungan risalah dengan lebih jelas.
Wednesday, November 18, 2009
Dimana ada kemahuan
Saya memasuki pondok itu pada 3 Jan 1989. Suasana jauh dari hingar bangar bandar, di Kampung Kuak Luar yang damai, penuh dengan bunyi cengkerik pada malamnya. Kabus malam dan awal pagi sangat menyejukkan. Mandi di tali air berdekatan. Tandas dari buluh cukup ringkas. Semua itu tidaklah menghalang dari memenuhkan masa sepanjang hari siang malam dengan ilmu. Tempoh 2 tahun (hingga bulan 11, 1990) di situ bukanlah lama. Ada yang sudah belajar, menetap dan berkahwin belasan dan puluhan tahun. Namun tempoh 2 tahun saya manfaatkan benar-benar. Untuk menjimatkan masa, saya bersarapan dengan nasi lemak yang dibeli. Tengahari hanya dengan segenggam beras yang ditanak, sebiji telur yang digoreng dan kicap sebagai kuah. Tak ada ikan yang disiang. Tak ada kelapa yang diperah. Ketika itu saya anggap semua itu membazir masa. Makan malam juga ringkas. Seawal lepas Subuh sehingga lewat malam, dalam tempoh itu, lebih 45 buah kitab dipelajari. Ini tidak bermakna kesemuanya dikhatamkan tetapi paling tidak ia dibuka, dibelek dan dipelajari. Saya senaraikan nama kitab-kitab tersebut (yang dipelajari teksnya dalam bahasa Arab dan jawi):
Tafsir: al-Jalalain, an-Nasafi, Taj at-Tafasir, al-Baidhawi (jawi)
Hadis: al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ibn Majah, Bahr al-Mazi (jawi), Riadhus Salihin
Tauhid: Fath al-Majid, Tuhfah al-Murid, Aqidah an-Najin (jawi)
Fiqh: Fath al-Qarib, Fath al-Muin, I’anah at-Talibin, ‘Tahrir’, Mugni al-Muhtaj, Kifayah al-Akhyar, Mahalli, Fath al-Wahhab, Matla’ al-Badrain (jawi), Bughyah atTullab (jawi), Sabil al-Muhtadin (jawi), Kasyf al-Litham (jawi), Kifayah al-Muhtadi (jawi)
Usul fiqh: Al-Asybah wan Nazair, Jam’ al-Jawami’
Tasauf/ilmu akhlak: Minhaj al-Abidin, an-Nasaih adDiniyyah, Sair as-Salikin (jawi)
Sorof: ‘Kailani’, ‘al-Mirah’, Shazz al-Urf
Nahu: ‘Mutammimah’, ‘Sheikh Khalid’, ‘Ashmawi’, ‘Azhari’, Qatr anNada, syarah Ibn Aqil, ‘Taudhih’ (ada nama kitab yang dikenali dengan nama pengarang atau nama popular di samping nama asal)
Ulum Hadis: Mustalah al-Hadis karangan Sheikh Muhammad Alawi, Taqrirat asSaniyyah
Ilmu Tafsir: Atiyyah ar-Rahman
Mantiq: ‘Aisaghuji’
Waktu dan Bilangan kitab
Lepas solat Subuh (pukul 7-8 lebih) - 4 kitab
10-12 tengahari - 4 atau 5
Lepas solat Zohor (3-4 petang) - 3
Lepas solat Asar (5-6 petang) - 3
Lepas solat Maghrib - 3
Lepas solat Isyak - 2
10.30-12 malam - 2
Beginilah lebih kurang jadual pengajian sepanjang berada di Pondok Pak Teh. Hampir semua kitab dalam pelbagai disiplin ilmu dipelajari dalam bahasa Arab. Penguasaan Nahu Sorof ketika di pondok Tuan Guru Haji Ali Haji Musa di N.Sembilan cukup banyak membantu untuk menguasai dengan cepat kitab-kitab yang dipelajari di Pondok Pak Teh ini, Alhamdulillah....
Monday, November 16, 2009
Planetarium Negara
Kali terakhir saya berkunjung ke sini bersama-sama dengan rombongan pelajar ialah kira-kira 16 tahun yang lalu. Ketika itu saya masih bergelar pelajar. Lebih tepat lagi pelajar pra-universiti. Saya hadir bersama rakan-rakan menerusi anjuran kelab astronomi. Kali ini saya kembali menjejakkan kaki disini tetapi bukan sebagai pelajar sebaliknya sebagai seorang pentadbir madrasah. Saya hadir ke sini bersama rombongan pelajar madrasah (kira-kira 40 orang) yang berusia rata-rata antara 5 hingga 12 tahun dan beberapa orang guru pengiring. Begitu pantas masa berlalu. Planetarium yang saya kunjungi kira-kira 16 tahun lalu tidak banyak berubah dari segi prasarananya. Dari segi bahan pameran, saya tidak ingat adakah ianya masih bahan yang sama yang telah saya lihat kira-kira 16 tahun dahulu atau telah banyak berubah dengan pertambahan yang baru. Cuma yang pasti bahan pameran yang berkaitan dengan angkasawan pertama negara adalah yang terkini. Pada waktu kami sampai, planetarium dalam proses penaiktarafan. Ketika para pelajar masuk ke dalam bilik tayangan video, saya lebih selesa mengambil angin di luar sambil bersembang-sembang dengan petugas keselamatan di luar bilik tayangan video. Kata petugas, bayak bahan pameran baru yang telah ditempah dan dibawa masuk untuk tontonan umum. Sambil memerhati pemandangan sekitar, sekali-sekala teringat juga kenangan silam. Tempat dimana saya dan rakan-rakan pernah berteduh, berehat dan merakamkan gambar ketika berada disini 16 tahun yang lalu.
Muzium Kesenian Islam
Senjata ini adalah sejenis pistol yang digunakan di zaman pemerintahan Sultan Selim III (1789-1807 M). Namanya ialah Flint Lock Pistol. Panjangnya sekitar 35.5 cm
Saya teringat kata-kata pegawai muzium yang menyebut bahawa kepala pistol yang berbentuk singa itu sebenarnya kepala anak singa betul yang telah diawet. Gigi dan lidahnya adalah gigi dan lidah sebenar yang telah diawet. Kepala anak singa itu adalah sebagai simbol kemegahan dan kepahlawanan raja-raja satu masa dahulu
Ini pula ia Keris Gayung Indonesia (dikatakan dari Minangkabau). Keris ini dipercayai digunakan pada abad ke 18-19 Masehi. Ia diperbuat dari suasa (campuran emas dan tembaga). Alurnya terdiri dari 7 luk.
Ukiran depan kotak mengisi al-Quran
Kotak berisi al-Quran ini dipercayai berasal dari Terengganu. Ia diguna sekitar abad ke 19 Masehi
Selain digunakan sebagai tempat menyimpan al-Quran, kotak ini turun digunakan untuk menyimpan risalah doa dan hizib
Ini ialah keris Sultan Abdul Jalil Indonesia Riau (Sultan Abdul Jalil IV Johor yang memerintah sekitar tahun 1712 Masehi). Alurnya terdiri dari 7 luk
Beg plastik Muzium. Didalamnya mengandungi dua buah buku yang saya beli di kedai buku dan cenderamata
Amanah dan Sabar
Wednesday, November 11, 2009
Utusan
Monday, November 9, 2009
Siri artikel "Pendapat Ahli Sunnah Wal Jamaah"
Kalam Hikam Abi Madyan
Saya ke Taman TAR sebelah petang menghadiri majlis ilmu Syeikh Fuad. Sepatutnya ada dua kitab pada hari itu iaitu kitab Syarah Hikam Abi Madyan dan Mafahim Yajibu an-Tusohhah. Bagaimanapun kitab Mafahim tidak disyarah sebaliknya digantikan dengan syarah khas tentang “Perbezaan pendapat Ahlus Sunnah wal Jamaah dengan Wahabbi”. Kitab Syarah Hikam Abi Madyan disyarah oleh Syeikh selepas solat asar manakala syarah khas bermula selepas maghrib. Ketika waktu senggang yakni selepas habis syarah hikam saya berkesempatan bertemu Syeikh meminta keizinan beliau untuk menggunakan kitab yang disusun beliau iaitu Pohon Nabawiyyah, Sirah Nabawiyyah dan Himpunan 30 salawat untuk dijadikan teks rujukan tambahan pelajar madrasah saya. Alhamdulillah beliau mengizinkannya.
Siapa sebenarnya Abi Madyan?
Beliau ialah Syeikh al-Faqih al-Muhaqqiq al-Wasil al-Qutb Syeikh Masyaikh al-Islam pada zamannya, al-‘Ubbad al-Zuhhad, Sayyidi Abu Madyan Syu’aib ibn al-Hussin al-Ansori al-Andalusi al-Tilmisani. Beliau berasal dari Asybiliyyah. Antara guru-guru utamanya ialah Syeikh al-Imam Sayyidi Abdul Qadir al-Jilani, al-Wali al-Arif al-Allamah Abi al-Hassan Ali ibn Ismail ibn Hirzihim, al-Allamah al-Faqih al-Hafiz Abi al-Hassan Ali ibn Ghalib dan al-Wali al-Arif Syeikh Abu Ali-Daqqaq. Dengan Syeikh Abdul Qadir al-Jilani, beliau telah membaca banyak hadith di Masjidil Haram dan dipakaikan khirqah serta diberi banyak rahsia-rahsia dan dihiasi pakaian cahaya-cahayanya. Dengan Syeikh Abi al-Hassan ibn Hirzihim, beliau telah melazimi bacaan kitab al-Ri’ayah karangan al-Harith alMuhasibi. Dengan Syeikh Abi al-Hassan Ali, beliau telah belajar kitab Sunan al-Tirmidzi. Dengan Syeikh Abu Ali al-Daqqaq, beliau telah mengambil ilmu tasawwuf darinya.
Dizamannya, beliau digelar Syeikh al-Masyaikh kerana ditangannya, lahir seribu syeikh dari kalangan para wali dan ahli sufi yang memiliki karamah antaranya ialah seperti al-Imam al-Arif al-Muhaqqiq al-Hafiz Sayyidi Muhyiddin Ibnu Arabi (pengarang kitab al-Futuhaat al-Makkiyah yang sangat terkenal itu) dan al-Imam al-Hafiz al-Faqih Abu Muhammad Abdul Haq al-Asybili (pengarang kitab hadith al-Ahkam al-Kubra).
Selain alim dalam ilmu agama, Syeikh Abu Madyan juga adalah seorang penyair dan sasterawan terulung dizamannya. Syairnya sangat indah dan sentiasa dialunkan dalam majlis zikir. Antara bait-bait indah syairnya ialah seperti,
Tidak ada kelazatan hidup melainkan bersahabat dengan fuqara’ (orang yang berhajat kepada Allah);
Mereka adalah sultan-sultan dan penghulu-penghulu dan ketua-ketua
Syair ini pernah disyarahkan oleh Syeikh Muhyiddin ibn Arabi dan Syeikh Ibn ‘Atoillah al-Sakandari. Syeikh Abu Madyan wafat pada tahun 594 Hijrah di sebuah tempat bernama ‘Ubbad di Tilmisan. Hari kewafatannya telah disaksikan oleh ramai umat manusia laksana satu perayaan besar sehinggakan ramai orang fasiq bertaubat apabila melihat ramainya orang menziarahi dan mengiringi jenazahnya.
Rujukan dari Biografi Pengarang Syeikh al-Syuyukh Abu Madyan al-Ghauth tulisan Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki. 2008. Kehalusan Anugerah Syarah Hikam Abi Madyan. Sofa Production.
Hadith Musalsal disampaikan oleh Syeikh Husni Ginting al-Lankati al-Azhari
Pagi itu, telefon bimbit saya berbunyi. Tertera nama Ustaz Zaidi. Enta free tak hari ni? Tanya Ustaz Zaidi. Rasanya free kut, balas saya yang sebenarnya tak berapa pasti. Kenapa ustaz? Tanya saya pula. Kalau cukup quorum, ana nak pergi ambil Syeikh Husni. Dia ada di Gombak sekarang. Boleh sambung pengajian hari tu, jawab Ustaz Zaidi. Ok, InsyaAllah ana datang, janji saya. Padahal isteri saya ke pejabat hari itu untuk menyelesaikan beberapa urusan. Saya dirumah jaga anak-anak. Lebih kurang pukul 2.00 petang isteri saya sampai rumah. Alhamdulillah. Dapatlah saya menyempurnakan janji saya. Saya pun bersiap untuk ke Shah Alam.
Penerangan tentang hadith musalsal
Ada yang bertanya saya tentang apa yang dimaksudkan dengan hadith musalsal itu. Bagi menjawab soalan tersebut, berikut saya kutip keterangan dari bahagian belakang kulit buku “Muhammad Nuruddin dan Hadith-Hadith Musalsal yang disusun oleh Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki bagi menghuraikan secara ringkas tentang apa yang dimaksudkan dengan hadith musalsal itu. Penerangan tersebut seperti berikut,
Hadith musalsal sebagaimana definisi yang diberi oleh Imam Nawawi didalam kitab at-Taqrib ialah para perawi berturutan mengikut sanadnya satu persatu pada sifat, keadaan.